Suuria lupauksia

Sain hiljattain asiakasomistajapostia S-ryhmästä. Siinä HOK-Elannon toimitusjohtaja linjasi S-ryhmän peruslähtökohdaksi sen, että k a i k k i S-ryhmän myymät tuotteet on tuotettu vastuullisesti – olipa niissä joutsenmerkin, luomun tai Reilun kaupan merkin kaltaista vastuullisuusmerkintää tai ei.

Aikamoinen lupaus. S-ryhmän valikoimissa on kymmeniä tuhansia tuotteita, jotka hankitaan eri puolilta maailmaa ja tuhansilta tavarantoimittajilta. Ihan vain esimerkkinä: jos halutaisiin olla edes jokseenkin varmoja siitä, ettei kaupoissa myydä lapsityövoimavapaata suklaata, useimmat nyt tarjolla olevat suklaat olisi vedettävä hyllyiltä.

70 prosenttia maailman kaakaosta tuotetaan Länsi-Afrikassa, ja sikäläisillä kaakaoviljelmillä työskentelee yli miljoona lasta. Siksi makeisvalmistajat ovat itsekin sanoneet, ettei kukaan voi taata kaakaon eettistä alkuperää.

Riskiä voi silti oleellisesti pienentää, jos tuotanto on ulkopuolisessa valvonnassa. Valvotusti tuotettu kaakao on kuitenkin Suomessa vielä harvinaisuus. Ja tämäkin oli siis vain yksi esimerkki: vaikka kaupoissa myytäisiin vain Reilun kaupan suklaata, valikoimiin jäisi edelleen tuhansia muita tuoteryhmiä, joista useimmille ei ole edes tarjolla paketissa näkyvää vastuullisuusmerkintää.

Onneksi valvontamekanismeja löytyy myös sellaisille tuoteryhmille, joissa kuluttajalle saakka näkyvää vastuullisuusmerkintää ei ainakaan vielä ole. S-ryhmä lähtee siis siitä, että nekin tuotetaan vastuullisesti.

Erityisen tärkeitä alkuperäkysymykset ovat köyhissä maissa, joissa paikallinen lainsäädäntö voi olla heikkoa tai sitä ei noudateta. S-ryhmän vastuullisuusraportin (2009) mukaan ketju pyrkii varmistamaan tuotteidensa eettisen alkuperän riskimaissa BSCI:n avulla.

BSCI eli Business Social Compliance Initiative on sosiaalisen laadunvalvonnan malli, joka tähtää tavarantoimittajien työolojen parantamiseen. BSCI:n toteutuminen on ulkopuolisessa valvonnassa, ja jos tavarantoimittajan käyttämällä tehtaalla havaitaan ongelmia, niihin puututaan. BSCI on suomalaisten yritysten eniten käyttämä auditoinijärjestelmä, joka ei ole kuitenkaan alansa tiukin. Sitä on kritisoitu muun muassa liiasta yritysvetoisuudesta, ja tilalle on tarjottu kattavampaa SA 8000 -standardia, jonka johdossa myös järjestöt ja ay-liike ovat mukana.

S-ryhmän vastuullisuusraportin mukaan 44 prosenttia ketjun omien merkkien ja itse maahantuotujen tuotteiden riskimaaostoista tehdään BSCI-auditoiduilta tavarantoimittajilta. Jos tämä tarkoittaa sitä, että 56 prosenttia omista riskimaaostoista on valvonnan ulkopuolella, S-ryhmä on vielä kaukana asiakasomistajilleen antamastaan lupauksesta.

Lupauksen lunastaminen ei ole helppoa, mutta onneksi suunta näyttäisi olevan kauppaketjuissa pääsääntöisesti oikea. Siitä kannattaa myös viestiä mahdollisimman kattavasti ja realistisesti.

Yksi ketjujen haasteista on se, miten ne pystyvät viestimään valvonnasta, jos tuotteelle ei ole olemassa tuotteen kyljessä näkyvää vastuullisuusmerkintää. Harva meistä on kuullut BSCI:stä tai SA 8000:sta – ja vaikka olisikin, miten niitä voi omilla valinnoillaan suosia, jos niiden auditoimat tuotteet eivät erotu hyllystä? Harva meistä viitsii kahlata läpi ketjujen vastuullisuusraportteja, joten jotenkin näistä asioista pitäisi pystyä kertomaan enemmän siellä hyllyjen välissä.

Janne

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Maailmanparannus

One response to “Suuria lupauksia

  1. Outi

    S-ryhmä on sijoittanut ydinvoimaan. Coffee House poisti vasta Reilun kaupan kahvin ja otti Utz-sertifoitua kahvia sen jälkeen kun ABC-huoltoasemien valikoimista reilu kahvi poistui myös, vaikka SOK oli saanut alun perin valikoimasta tunnustusta. Yhteishyvä hypettää BSCI:tä ja edellisessä numerossa teen osalta Rainforest Alliancea aivan kuin nämä olisivat ne vastuulliset vaihtoehdot. Samaan aikaan mainostetaan kovasti vastuullisuutta.

    Asiakkaiden omistaman yrityksen luulisi tsemppaavan, mutta ei. Taidan siirtää ostokseni muualle, mutta ennen kun leikkaan vihreän kortin mietin miten SOK:ssa päättävät poliitikot saisi mobilisoitua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s